Potaknut glasinama, nedavno
sam pročitao prvi od šest dijelova romana “Moja borba”
norveškog pisca Karla Ovea Knausgårda i ostao pomalo iznenađen. U
razdoblju koje roman prikazuje – negdje od početka do kraja
80-ih godina – norveški su tinejdžeri, naime, svoju provincijsku
svakodnevicu provodili slično meni i mojim prijateljima i
prijateljicama, unatoč različitim društvenim okolnostima u kojima
smo živjeli. U onoj mjeri u kojoj je žanru tzv. Bildungs romana,
odnosno Knausgårdu, moguće vjerovati, naša se svakodnevica
sastojala od roditeljskog doma, škole i dokolice u kojoj su
dominantnu ulogu imali sport i pop-rock glazba. Svakodnevni rituali –
boravci na igralištu, kupovina vinilnih ploča u gradskoj robnoj
kući, skidanje glazbenih hitova u tinejdžerskoj sobi, sviranje u
bendu, prva opijanja, bojažljivi pokušaji da se seksualno stupi u
dodir s djevojkama itd. – imali su univerzalno značenje kojeg tada
nismo bili svjesni. Bili smo toliko zaokupljeni sobom da nam se
vlastiti život činio krajnje jedinstvenim i užasno važnim. U
nekome grozničavom nemiru i buni protiv društva koje nas je
okruživalo, mislili smo da živimo punim plućima. No, realno smo
više fantazirali nego iskušavali, više se nadali nego djelovali.
Naša su se očekivanja – ili kao što bi rekao Tin Ujević,
“blistava obećanja” – hranila na širokom području popularne
glazbe, filma i književnosti. Sve što smo proživljavali,
zamišljali ili osjećali imalo je korelat, ne u lokalnoj sredini ili
u roditeljskom domu, nego u knjigama, filmovima i pop-rock pjesmama.
Prvi znakovi do tada nepoznatog straha – straha od života kao
naličja straha od smrti – bili su istodobno i razjarivani i
ublažavani proizvodima kulturne industrije. Zanimljivo je da u
svijetu naših želja i nada nije bilo previše mjesta za likovnu
umjetnost. Odgovor na pitanje zašto je tome tako, treba ostaviti za
neku drugu priliku. No, treba skrenuti pozornost na činjenicu da se
davna ideja svjetske književnosti kao institucije od univerzalne
estetske i moralne vrijednosti tijekom 20. stoljeća nekako
nadogradila, reklo bi se danas apdejtala, popularnom glazbom i
filmom. Kraći je put, naime, vodio od Pustolovina Toma Sawyera do
Beach Boysa, a ne do Roberta Rauschenberga; od Raymonda Chandlera do
špageti vesterna, a ne do Jacksona Pollocka. Upravo ovakve slonove
staze, čini mi se, uveliko određuju Vehabovićevo slikarstvo.
Više je nego znakovito da na
blogu koji Vehabović vodi od 2007. do 2015. godine ima malo riječi
o likovnim umjetnicima. Površan pogled otkriva da je
najzastupljenija pop-rock glazba (Bonnie Prince Billy, Nick Cave,
Leonard Cohen, Bob Dylan, Sam Cooke, Boards of Canada itd.), zatim
legendarni avanturisti (Joseph Kittinger, Ernest Schackleton, Edmund
Hillary, Roald Amundsen itd.), filmski režiseri (Werner Herzog, P.T.
Anderson, James Foley) i književnici (Herman Melville, Robert
Burton, Marc Augé, Ernest Hemingway itd.). Unatoč tome, upravo se
na blogu, kao i u intervjuima koje ovaj slikar daje povodom javnih
nastupa, mogu pronaći uporišta za interpretaciju njegovog rada.
Štoviše, moguće je slijediti tragove jedne diskurzivne strukture
koja, nadilazeći područje slikarstva, predstavlja neuobičajenu
pojavu na domaćoj umjetničkoj sceni. Evo fragmenata te strukture,
jednoga privremenog nacrta koji, dakako, može biti i drukčiji:
1) Sklonište, kuća, utočište
1) Sklonište, kuća, utočište
Od prvih javnih nastupa
Vehabovićevim slikarstvom dominiraju motivi napuštenih ili
oštećenih interijera, bilo da je riječ o kućama, šatorima,
sobama, kolibama. Često su prikazani kao krhki, čak i kada je riječ
o stabilnijim građevinama, zidovi podsjećaju na opne koje pucaju
ili se gube. U osnovi to su ruine, standardni umjetnički simbol
propadanja i prolaznosti. Ako je riječ o privremenim nastambama, one
su prikazane zlokobno – prazan šator okružen mrakom, naopako
okrenuti čamac kao sklonište u kojem nema znakova boravka itd.
“Nikada nisam imao dom u
djetinjstvu, samo sobe i prostorije.” (Vehabović)
Nekoliko slika prikazuje ljude
– emigrante, izbjeglice, beskućnike – zaogrnute pokrivalima
zlatne boje, dizajniranih za utopljavanje ljudi izloženih različitih
nesrećama.
2)
Priroda. Katastrofizacija.
More, planina, šuma, tropska
prašuma, santa leda… Priroda se prikazuje ne kao izgubljeni raj,
kao alternativa suvremenom načinu života, nego kao prijeteća sila
(ljudožderka). Priroda ne otkriva čovjeku zaboravljene instinkte,
zabranjene užitke – nema ništa od vitalističke kulture u tim
prizorima.
“Prije pola godine
dokumentarni film “Život poslije ljudi” ostavio je snažan dojam
na mene. Film pripada žanru spekulativne fikcije (...) koji pokušava
istražiti što bi se dogodilo sa Zemljom ako bi svi ljudi izumrli.
(...) Fascinira me podatak da bi trava u godinu dana prekrila sve
ulice.” (Vehabović)
“U netaknutoj prirodi ne
postoji nešto takvo kao što je čovjek.” (Edmund Burke).
Priroda je ono što nije
načinio čovjek, ono što nije podleglo njegovoj kontroli. Ona je i
selektivni uzgajivač, u njoj se odvija nemilosrdna borba za opstanak
i kao takva predstavlja opomenu. Simplificirajući pojmove prirode i
znanosti došli smo do paradoksa da priroda istodobno predstavlja i
nemilosrdni rat i miroljubivi suživot (ekologija).
“(...) analizirajući slike
iz ovoga ciklusa, shvatio sam da je okidač moga rada uvijek svijest
o tome da je ugroženo nešto vrijedno. Sve slike odišu katastrofom
ili barem mogućnošću potpunog urušavanja.” (Vehabović)
3) Djetinjstvo. Koliko
daleko do kuće?
Djeca sama ili u grupi, u
igri. Djetinjstvo kao posebno razdoblje života definirali su
odrasli; prvo su zamislili obvezan odgoj i obrazovanje, zatim šibu
koja je izašla iz raja, potom dječju književnost i psihologiju da
bi sve završilo u milijunskoj industriji koja djeci prodaje tečajeve
klavira, plesa, stranih jezika, igrice, gedžete, selebritije itd.
Ako u Vehabovićevom slikarstvu postoji neko mjesto na kojem je
otuđenje najmanje, to je vjerojatno djetinjstvo.
“Djeca osjećaju sigurnost i
zadovoljstvo kada su voljena od svojih roditelja i postaju nesigurna,
nesretna i povrijeđena u svom narcizmu ako te ljubavi nema, ako je
povučena ili ako je pretvorena u agresiju. (...) Dijete može
izgubiti privremeno svoj put, ali njegov pravac je uvijek nazad, u
povratku roditeljima preko nebrojenih objekata želje. (...) Samo
odrasli mogu biti izgubljeni, mogu se naći u svijetu bez karte i u
njemu moraju pronaći neku orijentaciju, neki objekt želje koji će
ih voditi (ponovno) kući.” (Adam Phillips, Missing
Out)
4) Eskapizam. Samo ne
ovdje!
Geodezijske kupole, kitovi,
tropi, Antarktika, boy’s
books…
5) Imati plan, razraditi
projekt, predvidjeti opasnosti. Anatomije
opreza.
U strahu od krive
interpretacije svojih slikarskih alegorija, Vehabović je na izložbi
u zagrebačkom HDLU-u svakoj slici pridružio opsežan tekst o
idejnim ili egzistencijalnim izvorištima slike, pa se činilo da je
publika bila zaokupljenija tekstom nego slikom.
“Sukladno temi i prije same
realizacije, potrebno je 'uglaviti' gomilu odluka, poput kompozicije
prizora, očišta iz kojeg je gledan, količine svjetla, boje,
naravno i formata (...) U mom slučaju to je svakodnevni posao.Svaki
dan osim vikenda. (...) Nadahnuće s tim nema nikakve veze. (...)
Moja praksa zahtijeva stabilan ritam, jednako kao i prostor.”
(Vehabović)
“Izostajanjem jedne karike,
jedne stvari iz naše svakodnevne upotrebe, dolazi do potpunog
kolapsa. Tako sam birao i motive na slici.” (Vehabović)
6) Raditi sporo i
temeljito.
Poznato je da Vehabović slika
malo. Na jednom je ciklusu od 6 slika radio gotovo dvije godine.
“(...) slikanje mi nikada
nije išlo s lakoćom. Da bi prizor izgledao kako želim, često će
proći puno vremena slikanja i preslikavanja.” (Vehabović)
Na slici Baldwin
& Crouch u
zaljevu usidren brod, na obali putnici rade. Čak i ljubavni odnos
zahtijeva “težak rad”, piše na svom blogu Vehabović povodom
ciklusa Sweeping
Confetti From the Floor of the Concrete Hole.
Radna etika građanskog
društva ima svoje korijene u industrijskoj kulturi 19. stoljeća.
“Zašto se i dalje štuje
ikona samo-stvarajućeg čovjeka (self-made
man), poduzetnika
koji vođen nekom unutrašnjom potrebom, predstavljajući sam sebi
poslodavca, ostvaruje samog sebe. Zašto ljevica, ne manje nego
politička desnica, drži ovog građanina, čovjeka koji radi za sebe
i zbog sebe, paradigmom izvornog jastva? Zašto nas žele zaposliti
na puno radno vrijeme? Ukratko, zašto su i ljevica i desnica sebe
zatočile u ideji protestantske radne etike? Od početka građanskog
društva i uspona kapitalizma rad je predstavljao krucijalni dio
nečijeg karaktera, kao i izvor prihoda: ukratko, individualnosti.”
(James Livingston, Why
work?).
Vehabovićev rad nije samo
“rad za život”, nego i rad kao aktivnost, dostignuće.
“Barem od Kanta u
18.stoljeću postoji ideja da su dobra djela samo ona djela koje
radimo s najvećim naporom, tijekom najvećih borbi. Naše se moralno
razmišljanje usredotočilo više na teškoće odlučivanja, nego na
karakteristike koje se razvijaju tijekom života." (Rowan
Willimas, Tokens of
trust)
"Rad više nego talent,
to je roman 19.stoljeća." (Franco Moretti, “Građanin –
između povijesti i književnosti”)
7) Melankolija. Šest
kilometara.
“Doživljavam ju kao stanje
neaktivnog komfora. Melankolija nije sila što pokreće. Ona iskušava
i pronalazi užitak u samoj sebi. Prikazati ju u vizualnim
umjetnostima znači evocirati užitak.” (Vehabović)
Freud: melankolik je onaj koji
uključuje željeni, ali izgubljeni objekt u svoj ego, tako da nikada
više u potpunosti ne doživi gubitak; objekt se, drugim riječima,
više ne može razdvojiti od jastva.
“Spoznaja nemogućnosti
spasenja spaja se s neodređenim stanjem melankolije, koja u
vježbanju svojih rituala, obećava određeno olakšanje, ali ne
oslobađa od patnje i “hirovith bolesti”, tako često spominjanih
u “Anatomiji melankolije” Roberta Burtona. Među tim ritualima
(...) su noćna čitanja telefonskih imenika i redova vožnje,
gledanje karata i smišljanje imaginarnih putovanja u najudaljenije
zemlje i države koje leže daleko iza mora prikazanog na pozadini
Dürerove “Melankolije”. Kao i Robert Burton, koji je cijeli
život bio sklon melankoliji, pripovjedač je čovjek “koji se
prepušta zadovoljstvima kozmografije… ali nikada nije putovao,
osim po karti.” (W. G. Sebald, Constructs
of Mourning)
8) Homo Faber
Romantizam nije samo
umjetnički žanr. Slikati divljinu nije dovoljno. Povijesni je
romantizam, uz prosvjetiteljstvo, oblikovao ono što danas držimo
zapadnim kulturnim krugom, kulturološki, politički i ekonomski. U
The Roots of
Romanticism Isaiah
Berlin ističe da je romantizam kao pokret nastao u okrilju
umjetnosti, da se kasnije proširio na druga društvena područja i
da je izvorno predstavljao pobunu protiv prosvjetiteljstva. Edukaciji
i znanosti romantičari su suprotstavljali misteriju, eksces,
autentičnost itd. (primjerice, Another
brick in the wall, veliki
hit Pink Floyda, daleki je britanski odjek tog sentimenta). Umjesto
kontrole nad prirodom i racionalne organizacije društvenih odnosa,
romantičari su zahtijevali slobodu koja graniči s kaosom.
Vehabovićeva slika Hold
on to you friend, Hillary
govori o pionirskom usponu Edmunda Hillaryja i Tenzinga Norgaya na
najvišu planinu na svijetu. U ciklusu I’ll
remember you forever
jedna od slika referira na ekspediciju Ernesta Schackletona na Južni
pol. U oba slučaja, riječ je o pothvatima (poduzetnicima) s točno
određenim ciljevima do kojih se, teško i opasno, dolazi razrađenim,
racionalnim postupcima. Kontrola nad sobom, resursima ili članovima
ekspedicije, samo je prefiguracija kontrole nad prirodom.
Prva se planinarska, odnosno
alpinistička društva osnivaju u Velikoj Britaniji sredinom 19.
stoljeća. Do kraja istog stoljeća alpinizam će postati jedna od
najreprezentativnijih praksi europskog građanstva (1874. osnovano je
Hrvatsko planinarsko društvo). Građanin je postao pustolov. Najviši
planinski vrhovi svijeta nazivaju se Trećim polom. Werner Herzog,
jedan od Vehabovićevih omiljenih redatelja, 1984. prati alpiniste
Reinholda Messnera i Hansa Kammerlandera na njihovom nesvakidašnjem
pothvatu, prvome dvostrukom usponu na planine više od 8000 metara
(himalajski vrhovi Gasherbrun I i II) i o tome snima dokumentarni
film “Sjajna planina”.
9) Heroji. Hold
on to your friend, Hillary!
“Način na koji ja vidim
svoju umjetničku praksu jest da se ona sastoji od dva glavna
interesa. Jedan je, površno govoreći, istraživanje samog sebe,
istraživanje događaja koji su presudno odredili moj identitet;
drugi je vezan za kopanje po drugim životima, mojim osobnim
herojima, po njihovim idejama i djelima koje nalazim vrijednim
poštovanja.” (Vehabović)
”Kad ne možemo dalje ili
kad ne mislimo da smo dovoljno vjerodostojni, mi ukazujemo na
primjere drugih života. Želim biti s ovim ljudima, želim piti s
izvora na kojem oni piju i koji daju orijentaciju našem životu. Od
njih se uči jezik novoga života, novoga iskustva.” (Rowan
Williams, Where God
Happens)
10) Slom. Kolaps. Master
& Everyone.
Ljubavi, napora, temelja,
zidova, živaca...
11) Uspjeti. Potrebno je u
svakom trenutku znati svoje mjesto.
“Za Freuda, ključno pitanje
nije samo kako mogu preživjeti, nego što moj život čini vrijednim
življenja?” (Adam Phillips, Missing
Out).
“Cohen je 1994. rekao: Ako
počneš razmišljati o sebi u ovoj igri ili u ovoj tradiciji i zbog
toga te zaboli glava, onda se zbilja moraš pitati o čemu to
razmišljaš? Jer ne razmišljaš samo o Randyu Newmanu, koji je
dobar, ili Bobu Dylanu koji je sublimno dobar, nego i o kralju
Davidu, Homeru, Danteu, Miltonu, Wordsworthu, razmišljaš o
utjelovljenju najviših ljudskih potencijala. Ne mislim, dakle, da je
shvaćati sebe kao neznatnog pjesnika obilježeno skromnošću ili
vrlinom. Doista osjećam ogromnu sreću što mi je data mogućnost da
živim od poezije i što nisam morao napisati niti jednu riječ koju
nisam htio. (...) Ali ne zavaravam se. Poznata mi je igra u kojoj
jesam. Kada sam pisao o Hanku Williamsu “Tisuću katova iznad mene
u tornju od pjesama”, to nije bila neka vrsta inverzne skromnosti.
Znam gdje Hank Williams stoji u povijesti popularne muzike. “Tvoje
varljivo srce” i slične pjesme su sublimne u okviru svoje vlastite
tradicije. U odnosu na njih osjećam se vrlo neznatnim. Zauzeo sam
određeni teritorij i trudim ga se očuvati i održavati koliko
najbolje mogu. I nastavit ću dok god budem imao snage za to. Ali
shvaćam gdje taj teritorij leži.
Divno rečeno, ja mogu samo sanjati da ću ovo ovako formulirati, kao
što je to precizno i gotovo bez napora formulirao ovaj stari
čovjek.” (Vehabović)
12) Ja. All
of a Sudden I Miss Everyone.
“Zadubljivanje u moju
svijest, savjest i u moj karakter me fascinira. Pitanje što me čini
čovjekom je tema koja me zaista pokreće.” (Vehabović)
U modernom smislu,
individualizam je označavao prekid sa srednjovjekovnom društvenom,
ekonomskom i vjerskom hijerarhijom. Na ljudsku se egzistenciju počelo
gledati neovisno o čovjekovu rasnom, klasnom ili spolnom određenju.
U okviru građanskog društva individualizam je rezultirao, između
ostalog, ljudskim pravima i Reformacijom (za pristup bogu, čovjeku
nije potreban posrednik). Edmund Burke ga je napadao (“Pojedinac je
budala; vrsta je mudrija!”); Marx je pokazao da je svaka individua
društveno određena. Pod velikim utjecajem racionalizma,
tradicionalna psihoanaliza je tvrdila da je pojedinac strukturirana i
univerzalna cjelina, određena hirovitim susretima sa svojom željom.
Suvremena se psihoanalitička teorija radije okreće novom modelu
individualnosti – čovjek nije samo određen konfliktnim i
destabilizirajućim udarima želje, nego i kontradiktornim zahtjevima
identiteta kao takvog. Kako u knjizi Desire/Love
navodi Lauren Berlant, identitet je na neki način čudo – čudo
ega koje čovjeku dodjeljuje osobnu zamjenicu “ja” i ime da ga
štiti od opasnih susreta s vlastitom željom, i/ili čudo društvenog
uređenja koje ga uči odricanju od ambivalencija i ekscesa vlastite
želje kako bi postao dostupan normativizirajućemu društvenom
procesu koji se lažno predstavlja prirodnim.
13) Ljubav. Sweeping
Confetti From the Floor of the Concrete Hole.
“U jednom trenutku, osjećao
sam se zlovoljan, odvojen od svijeta. To se obično događa kada su
dvije važne stvari u mojem životu – ljubavni život i posao
–ugrožene.” (Vehabović)
“Shvaćena psihoanalitički,
institucionalno ili ideološki, ljubav je uvijek proizvod fantazije.
Bez fantazije ne bi bilo niti vezanosti, niti ljubavi. No, fantazija
radi s mnogo nespojivih stvari, od podsvjesnih investicija u objekte
svih vrsta do snova koje proračunato upisujemo u kolektivni okoliš.”
(Lauren Berlant, Desire/Love)
14) Iskustvo. Ono što ti
nitko ne može uzeti.
Raymond Williams ističe da je
iskustvo oblik znanja stečenog na temelju prošlih događaja bilo
svjesnom opservacijom, bilo stanjem svijesti koje može biti
različito od razuma. Upravo je iskustvo najvažniji predmet moderne
estetičke teorije jer uključuje i emocije i razum.
“Mnogo razmišljam o riziku
i životu, i vrlo sam realan. Znam da se ništa ne promijeni kada se
popnem na neki vrh, svijet je i dalje isti. Svi ćemo umrijeti prije
ili kasnije. Ako se popneš negdje, to je samo za tvoje iskustvo i za
ništa drugo. Nitko ti to ne može uzeti. Nikada. Ali istodobno se
čovjek izlaže riziku i svim drugim posljedicama. Što znači, ako
padneš, sam si kriv; povrijediš se ili pogineš. Kada umreš,
svijet ide dalje bez tebe.To je vrlo jednostavno.” (Ueli Steck,
švicarski alpinist, 4. 10. 1976. – 30. 4. 2017.).
15) Pričati slikom. Live
To Tell.
“...jedna od mojih najvećih
motivacija je naslikati sliku koja će na promatrača djelovati kao
da sluša muziku.” (Vehabović)
Naglasak je na djelovanju, na
vrsti i jačini dojma. Promatraču Vehabović želi isto što i sebi
– da bude ispunjen senzacijama (“Pokušavam se ispuniti
senzacijama koje određene stvari evociraju, a ne da budem pod
utjecajem njihove fizičke pojavnosti”), a toj su želji emocije,
afekti, plutajuće misli itd., takoreći, najpoželjnije. Pišući o
Pontormovoj slici “Vizitacija” (Visitation:
Of Christian Painting),
Jean-Luc Nancy iznosi tezu da se cjelokupno zapadno slikarstvo mora
gledati u svjetlu kršćanske umjetnosti, ne samo zato što se
velikim dijelom, izravno ili neizravno, dotiče kulturnih vrijednosti
određenih tom tradicijom, nego zato što upravo kršćanskoj
umjetnosti duguje svoju supstanciju. Kršćanska slika ili kršćanstvo
u slici nije prikaz kršćanske teme, tvrdi Nancy; ona je sam čin
slikanja uhvaćen i utjelovljen u slici kao objektu (hoc
est corpus meum).
Kršćanska slika je prezentna – dijeli prostor i vrijeme s mojim
tijelom koje ju gleda – i u tom svjetlu, i modernu umjetnost, od
Cezannea do Maljeviča i dalje, moguće je gledati kao svojevrsnu
obnovu ove prisutnosti.
Umjesto ikoničke, Vehabović
se priklonio narativnoj strani slike. Predromantičko slikarstvo
obiluje narativnim slikarstvom. Prizori koje je slikao Jean-Baptiste
Greuze, bili su toliko sadržajni u smislu prikaza mjesta, vremena i
nositelja radnje, da su ih na godišnjim izložbama pariškog Salona
pratili ekstenzivni opisi. No, ne žurim li previše, ne vodi li me
intertekstualnost u simplifikaciju, u puki dualizam? Ne otvaraju li
određene Vehabovićeve slike jedan piktoralni prostor gdje
pripovijedanje gubi
čvrsto uporište, mjesto koje
me sada i ovdje – upravo dok gledam vibriranje svjetlosti na
Sofijinoj parki, isijavajuću prazninu šatora ili blještavozlatni
pokrivač kojim se zaogrnula izbjeglica (ciklus “Unsoliticed”) –
veže za sliku (image).
Napokon, i Pontormova slika je političko-vjerska alegorija:
istraživači se slažu da je treba tumačiti u relaciji prema
reformističkim tendencijama unutar crkve, odnosno prema ponovnoj
uspostavi firentinske nezavisnosti.
"Millais želi naslikati
nagu ženu, ali se ustručava. Stoga, on narativizira njezinu
golotinju: ako je žena bez odjeće, to je zato što je bila upletena
u priču o nasilju, otporu i zatočeništvu, kojoj bi da nije bilo
viteza zacijelo slijedilo silovanje i smrt." (Franco Moretti,
“Građanin - između povijesti i književnosti”)
Alegorijsko slikarstvo je
komprimiralo sliku, kaže Nancy. Trebalo je da se pojavi film da
narativna slika izađe iz slijepe ulice sažimanja. Film ju je
rastegnuo, multiplicirajući je.
---
U intervjuu koji je dao
televizijskoj emisiji Trikultura,
Vehabović je izjavio da ne može ući u “sirovu materiju života”
i potom nešto prikazati, oslanjajući se na imaginaciju, nego da
mora tragati za kulturnim formama (glazba, film, književnost itd.),
s kojima će, po principu analogije, aluzije ili korelacije, uspjeti
izraziti ono što misli ili osjeća. I doista, više od polovine
slika ne prikazuje prizore iz, recimo, svakodnevnog života jednoga
mladog slikara koji se s mladom obitelji nastoji snaći u uvjetima
društvene krize, nego složene alegorije koje, zaobilazno, ipak
govore o toj sirovoj materiji. Neposredno se iskustvo, drugim
riječima, povuklo u fantaziju. Kao operativni pojam, fantazija je u
okviru tzv. teorije svakodnevnog života (Walter Benjamin, Henri
Lefebvre, Michel de Certeau i drugi) označavala zaokret prema
proučavanju građaninovih mentalnih stanja. Benjaminova je figura
flanera možda najpoznatiji pojam koji je dala ova teorijska
tendencija. Uronivši u život velegrada, flaner se prepustio
senzacijama i fantazijama, otkrivajući ne samo drukčije društvene
odnose nego i nove oblike želje, zadovoljstva, užitka, straha,
neuroze itd. Pritom je temeljna metoda flanerovog istraživanja bila
tjelesna pokretljivost (hodanje, putovanje itd.); ako iskustvo nije
bilo opipljivo, utjelovljeno, uronjeno u okoliš, nije bilo vrijedno
pozornosti. Napuštanje komfora doma ili društvene klase bio je,
međutim, zahtjev koji su prvobitno formulirali umjetnici romantizma.
Wordsworth svoje duge šetnje po Lake Districtu nije poduzimao zbog
rekreacije, nego zbog nadahnuća i spoznaje: bio je to jedini način
da se suoči s dijelom engleskog društva – seljaci, obrtnici,
sirotinja itd. – od kojeg je klasnim ustrojem bio odsječen.
Avanturist Ernest Shackleton ili alpinist Edmund Hillary, kojima
Vehabović posvećuje cijeli niz slika, također pripadaju toj
kulturi romantizma.
Benjamin je tvrdio da je
fantazija u umjetnosti slična pojmu ideologije u marksističkoj
teoriji – tkivo koje nekako povezuje individualne i društvene
proturječnosti. U gornjem dijelu teksta pokušao sam skicirati
strukturu proturječnosti koje određuju Vehabovićev rad. Nema
nikakve sumnje da je njegovo slikarstvo vrlo osobno, ali se to ne
vidi na prvi pogled. Analizom sekundarne građe (natpisi na zidovima,
intervjui, blog itd.), međutim, moguće je prepoznati fine slojeve
mentalnih stanja i procesa: bol, strah, sreću, ekstazu, sumnju,
odlučnost, depresiju, ruminaciju itd. Vehabovićevo slikarstvo jest
o iskustvu, ali to iskustvo nije nužno određeno stvarnom nazočnošću
(bio sam tamo), nije iskustvo flanera ili planinara. Naravno,
ljubavni bol koju autor nastoji prikazati na nekoliko slika ili
boravak na Arktiku jamačno su iskustva “živog mesa” (Michel
Henry), ali čini mi se da su ona prije izuzetak nego pravilo. To je
slikarstvo specifično jer se oslanja na iskustvo svakodnevnog života
u estetskom i informacijskom obilju postmoderne kulture, u dobu u
kojem su medijske platforme zamijenile urbani ili prirodni okoliš, a
nacionalni se kapitalizam (u hrvatskom slučaju, socijalizam) urušio
pod pritiskom neoliberalne, globalne ekonomije.
Služeći se brojnim
primjerima na području književnosti i filma, Lauren Berlant, u
knjizi Cruel
Optimism, analizira
komplicirani odnos želje i kapitalizma. Po njezinom mišljenju,
teorija svakodnevnog života, koja je bila zaokupljena odnosom
subjekta prema društvu industrijskog kapitalizma – odnos
predstavljen toposima velegrada, tvornice, osmosatnog radnog vremena,
državne informativne agencije itd. – nije više u stanju
odgovoriti na izazove suvremenog kapitalizma, razaznati što nas,
unatoč osobnim i društvenim krizama, gura kroz život. Između
subjektove želje, njegovog ili njezinog senzorija i svijeta stoje
drukčiji oblici ideologije i fantazije koji zahtijevaju drukčije
drame, priče i žanrove. I dalje je, kao u doba tzv. države
blagostanja, tvrdi Berlant, ta želja određena fantazijom o dobrom
životu (good life),
tj. građanskom pokretljivošću (mogućnost promjene klasne pozicije
na više), slobodom od tiranije, obećanjem sreće kroz figure
pripadanja (ljubav, brak, obitelj, komuna) itd. – ali su se načini
susreta pojedinca sa svojom destabilizirajućom željom promijenili,
jer se promijenilo društvo, a ako se promijenilo društvo,
promijenili su se i mentalni procesi njegovih pripadnika.
Nešto od tih novih priča i
žanrova moguće je prepoznati na Vehabovićevim slikama. Motivi
prijeteće prirode, ljudskih pothvata, djetinjstva, ljubavi,
izolacije ili samoće fantazmatski su elementi koji autora očito
tjeraju dalje. Oni, kaže Berlant, osjećajima i afektima suvremenog
subjekta daju određenu koherentnost i omogućuju mu da se na
trenutak odvoji od svijeta, da svoje neregulirano i kaotično bivanje
zaštiti svojevrsnom psihičkom enklavom, zadržavajući otvorenost
prema svakodnevnim životnim iskušenjima. To što želja za
uspjehom, pripadanjem ili ljubavlju služi brojnim strukturama moći
(kapitalizamu, religiji, kulturnoj industriji itd.), to ne znači da
je lažna.
Posebno je to zanimljivo u
trenucima suvremene krize u kojoj su ideali građanske klase ugroženi
ili u kojoj se, kao u slučaju Hrvatske, srednja klasa povukla s
društvene scene. Prevladavajući diskurs Vehabovićeva slikarstva,
diskurs je autonomnog pojedinca koji se vlastitim radom i znanjem
uporno probija kroz život, nadajući se sretnom i ispunjenom životu.
Taj je pojedinac obilježen nekoherentnošću i ambivalencijom, ali
takvo je i društvo čije normativne obrasce slijedi ili odbija.
Možda je pravi subjekt ovoga slikarstva, zapravo, građanstvo; možda
gledamo u jednu veliku alegoriju određenu proturječnim, ali
međusobno nerazmrsivim zahtjevima: prosvjetiteljskim, koji ljudsku
vrlinu svodi na znanje – samo je poznavajući sebe i svijet oko
sebe moguće živjeti slobodno i sretno! – i romantičkim koji
samo u krajnjem zanosu i beskompromisnoj pobuni vidi život vrijedan
življena.
* tekst je napisan za katalog samostalne izložbe Zlatana Vehabovića Tamno bijela zemlja (Umjetnički paviljon, 20.7. - 2.9. 2018., Zagreb)
* http://weakersoldier.blogspot.com/
* tekst je napisan za katalog samostalne izložbe Zlatana Vehabovića Tamno bijela zemlja (Umjetnički paviljon, 20.7. - 2.9. 2018., Zagreb)
* http://weakersoldier.blogspot.com/
Nema komentara:
Objavi komentar